IntroduktionDebatMyterOversættelseArkivetUndervisningForskningevolution.dk

Slog Darwin Gud ihjel?

Kreationismen er simpelthen for dum. Det er en kristen opfindelse fra 1900-tallet, der bygger på en række tåbelige misforståelser. Den handler hverken om tro eller videnskab. Den handler om moral, opdragelse, politik og indflydelse. Der er ingen ædle motiver. Der er ingen teologisk rygdækning. Når det kreationistiske løg er skrællet, står man højst tilbage med ingenting og lidt tårer i øjnene.

Den kristne teolog og filosof Conor Cunningham er nådesløs i sin kritik. Han melder klart ud og er ikke bange for at sige sin mening. En af årets vigtigste Darwinudsendelser i 2009 handlede ikke om evolution. Den handlede om religion.

Dumme kreationister
”Du tror måske, at jeg er ateist. Men jeg er kristen. Jeg tror på Gud”. Sådan lægger Cunningham ud. Ærligt, åbent og offensivt. Med et fast blik og kompromisløs insisteren på ordentlige svar, velfunderet viden og klar besked, tager han diskussionen om kreationisme og intelligent design lige der, hvor den skal tages. Darwin slog ikke Gud ihjel. Man kan sagtens være både kristen og acceptere evolutionsteorien. Her er ingen indre modsætning.

Det er ikke et spørgsmål om videnskab. Det er udelukkende et spørgsmål om religion. Der er ikke brug for evolutionsforskere, når det skal forklares. Der er brug for teologisk indsigt, historisk viden og et mod til at gribe fat lige nøjagtig der, hvor det gør allermest ondt.

Cunningham har det hele, og dommen er klar: konflikten mellem videnskab og religion, mellem evolution og skabelse, er baseret på misforstået videnskab, forkert historie, dårlig filosofi og endnu værre teologi. Suverænt og veldokumenteret formidler Cunningham alvorsfuldt budskabet, at den påståede nødvendige konflikt mellem videnskab og religion er baseret på fordrejninger og manipulation.

De kristne fundamentalister, der med bogstavelig læsning af den bibelske skabelseslære eller juristsnu intelligent design i dag farer ud mod en velfunderet videnskabelig teori, der ikke adskiller sig fra nogen andre videnskabelige teorier, kender simpelthen ikke den årtusinder lange kristne tradition for at læse mellem linjerne og finde den allegoriske mening i Bibelen. De påstår at være kristne, men kender ikke kristendommen.

Farlige kreationister
Kreationisterne og repræsentanter fra intelligent designbevægelsen er farlige for kristendommen. Deres ideer er så langt fra den almindelige kristne ortodoksi og tradition, at den ikke kan genkendes af hverken teologisk lærde, højtstående protestanter og katolikker, eller almindelige præster, som deres religion. Men hvad værre er, overfor alle mulige andre, ikke-kristne, kommer den højtråbende kreationisme og den vedvarende diskussion af uforeneligheden af videnskab og religion, til at farve det offentlige billede af kristne, og alle folk med en religion i det hele taget.

Cunningham viser, at den kreationistiske virkelighed er så langt fra både den anerkendte teologisk lærde tradition og den alment praktiserede hverdagskristendom, at ingen burde tage hverken kreationismen eller intelligent design bevægelsen alvorligt. Ikke desto mindre har en pengestærk, moraliserende minoritet været i stand til ikke alene at miskreditere videnskaben og så falske påstande overalt, men også at skabe et skævt og misforstået billede af religiøsitet i det hele taget.

Det er som kristen, at Cunningham reagerer mod kreationismen. Og det er der, reaktionen skal komme fra. Ligesom det er fra en hvilken som helst anden religion, der skal komme modsvar mod den dårlige forvaltning selvbestaltede mindretalsrepræsentanter leverer som kreationistisk indoktrinering og intelligent design propaganda.

Hop ikke på den kreationistiske vogn
Det er vigtigt, at vi hører den kristne kritik af den kristne kreationisme, ligesom vi skal høre den jødiske kritik af den jødiske kreationisme, den muslimske kritik af den muslimske kreationisme, den hinduistiske kritik af den hinduistiske kreationisme, etc. Det er den kritik, der er interessant. Det er nemlig den kritik, der kan få andre troende til at indse, at man sagtens kan have sin tro intakt og stadig acceptere moderne videnskab. At det faktisk er reglen og ikke undtagelsen.

Det er ikke videnskaben, der er rystet af kreationismen og intelligent design bevægelsen. Det er religionerne. Det er både forfriskende og velkomment, at en filosofisk og teologisk begavelse som Conor Cunningham tager til genmæle mod det kreationistiske sludder. Det er der brug for.

Peter C. Kjærgaard

[oprindelige udgivelsesdata]